Recenze

Borůvka na žíly – Edém trombózy křečových žil – Flebolog Sukhanov

Borůvky dokážou posílit žíly, chránit žíly před křečovými žilami, trombózou, žilním ekzémem a otoky.
Borůvky příznivě působí na žíly díky obsaženým flavonoidům a antokyanům.
Ve studiích bylo prokázáno, že potraviny s antokyany, jako jsou borůvky, snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění. (Institut Linuse Paulinga).
Flavonoidy jsou součástí mnoha léků, které působí proti žilám a tepnám.
Bergan a jeho kolegové prokázali ve svých studiích (The New England Journal of Medicine), že venoaktivní

Léky mohou zabránit destruktivním změnám žilních chlopní a žilní stěny snížením oxidačního stresu a zánětu.

Borůvka a žíly

Antokyany jsou látky, které dodávají borůvkám tmavou barvu a svíravou chuť.

V lidském těle snižují oxidační stres tím, že zabraňují působení volných radikálů na stěny žil. V důsledku toho se snižuje poškození žilní stěny.
K jejich antioxidační aktivitě přispívá i schopnost flavonoidů chelatovat (vázat) kovové ionty.

Bylo prokázáno, že antokyany z borůvek, stejně jako mnoho dalších flavonoidů, snižují zánět v žilní stěně. K tomu dochází v důsledku snížení produkce mediátorů, zprostředkovatelů a zánětu.
Antokyany zabraňují uvolňování látek, které přitahují leukocyty k žilní stěně. Leukocyty jsou známé jako zánětlivé buňky.

Antokyany také zabraňují agregaci krevních destiček. Tím se snižuje riziko trombózy a tromboflebitidy.

Flavonoidy ze skupiny antokyanů snižují propustnost drobných žilek, zabraňují vzniku otoků.

Kromě výše uvedeného zlepšují antokyany spolu s dalšími flavonoidy tonus žilní stěny. Tím se zabrání rozšíření žil pod tlakem.

Jak borůvka zlepšuje funkci cév?

Cévní endoteliální buňky vystýlají vnitřní povrch všech krevních cév. Syntetizují enzym endoteliální oxid dusnatý syntázu (eNOS). Jeho funkce je nezbytná pro normální fyziologii cév. Zejména eNOS produkuje oxid dusnatý (NO). NO reguluje vaskulární tonus a průtok krve, podporuje relaxaci (vazodilataci) všech typů krevních cév, včetně tepen. NO také chrání endoteliální integritu prevencí vaskulárního zánětu, adheze leukocytů a adheze a agregace krevních destiček.

Se zvýšeným krevním tlakem, hladinou cholesterolu a glukózy jsou časné změny ve struktuře a funkci cévních stěn spojeny se snížením schopnosti expandovat pod vlivem NO. Poškození cév vede k jejich rozsáhlému zúžení a poruchám srážlivosti krve a je považováno za rané stadium rozvoje aterosklerózy.

Několik prospektivních kohortních studií provedených v USA a Evropě zkoumalo souvislost mezi některými ukazateli příjmu flavonoidů ve stravě a kardiovaskulárním onemocněním nebo mortalitou. Metaanalýza 14 prospektivních studií publikovaných v letech 1996 až 2012 zjistila, že vyšší příjem každé podtřídy flavonoidů byl významně spojen se sníženým rizikem kardiovaskulárních onemocnění.

Borůvky a cukrovka.

Preklinické studie prokázaly příznivé účinky extraktů z bobulí nebo purifikovaných antokyanů na krevní cévy. Přidání anthokyanů do jídla zlepšuje cévní funkce narušené cukrovkou. Zvyšuje se uvolňování oxidu dusnatého, který rozšiřuje cévy. Zlepšuje syntézu adiponektinu tukovými buňkami. Adiponektin, hormon, zase odbourává mastné kyseliny a reguluje hladinu glukózy. Dělá buňky citlivé na inzulín, zabraňuje zánětům a ztlušťování cév a bojuje proti usazování tukových plátů v nich. Suplementace purifikovaných antokyanů ve studii zvýšila koncentrace adiponektinu v séru a zvýšila průtok krve u lidí s diabetem 2.

Přečtěte si více
Lupiny trvalé a roční: výsadba a pěstování ze semen, péče

Bylo zjištěno, že flavonoidy zasahují do štěpení, vstřebávání a metabolismu sacharidů. Každá podtřída flavonoidů prokázala antidiabetické vlastnosti, včetně zlepšené sekrece inzulínu a životaschopnosti pankreatických β-buněk. Inzulinem stimulovaný příjem glukózy cílovými buňkami byl zvýšen. Zvýšená ochrana svalových buněk před inzulinovou rezistencí vyvolanou mastnými kyselinami. U zvířecích modelů obezity a/nebo diabetes mellitus 2. typu došlo ke snížení hyperglykémie a zlepšení glukózové tolerance.

S borůvkami opatrně. Léky na ředění krve.

Studie ukázaly, že vysoký příjem flavonoidů snižuje agregaci krevních destiček. Teoreticky může velké množství flavonoidů, například z doplňků stravy, zvýšit riziko krvácení při užívání s antikoagulancii, jako je warfarin (Coumadin), heparin, dalteparin (Fragmin), enoxaparin (Lovenox) a protidestičkové léky, jako je klopidogrel. (plavix), dipyridamol (persantin), nesteroidní protizánětlivé léky (NSAID: diklofenak, ibuprofen, naproxen), aspirin a další.

Borůvky a mozek

Předpokládá se, že flavonoidy podporují neurogenezi, růst synapsí a přežití neuronů v oblastech mozku spojených s učením a pamětí, jako je hipokampus.
Chrání hipokampální buňky a striatální dopaminergní buňky před toxickými zánětlivými molekulami u neurodegenerativních onemocnění.
Flavonoidy snižují zánět nervové tkáně inhibicí tvorby zánětlivých faktorů, lipidových mediátorů zánětu a reaktivních forem kyslíku nervovými buňkami. Stimulují tvorbu oxidu dusnatého (NO), který zlepšuje funkci cévní stěny, zvyšuje průtok krve mozkem a chrání stěny tepen před tvorbou aterosklerotických plátů.

Borůvka: Oči, Recepty, Živiny.

Nejčastěji se borůvky zmiňují v souvislosti s očními chorobami a zlepšením zraku. Toto bobule má však velké množství prospěšných vlastností. Nikdy jste o nich neslyšeli ani nečetli.

Existuje mnoho lidových receptů na přípravu potravinářských výrobků z borůvek. Patří sem: syrové borůvky, nálevy, extrakty, kompoty, džemy a borůvkové zavařeniny.

Borůvky obsahují 14 % sacharidů, 0,7 % bílkovin, 0,3 % tuku a 84 % vody. Obsahují pouze malé množství mikroživin se středním množstvím (vzhledem k příslušné denní hodnotě) základních minerálních látek manganu, vitamínu C, vitamínu K a vlákniny. Obecně platí, že borůvky obsahují nízké procento denní hodnoty živin. 100 gramová porce poskytuje relativně nízký obsah kalorií 57 kcal s glykemickým zatížením 6.

Je však zapotřebí dalšího výzkumu. Je nutné zjistit, zda použití vazodilatátorů může zabránit žilním onemocněním nebo oddálit jejich další progresi.

Kontraindikace jsou možné! Je nutná odborná konzultace!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button